Logo Musictrails.nl Muziekreizen

Buena Vista Cuba

Dag 1 - Amsterdam - Havanna
We komen aan in de hoofdstad van Cuba: Havanna. Onmiddellijk waan je je zo’n 50 jaar terug in de tijd. Glimmende oldtimers cruisen door de straten met hun betoverende Spaanse koloniale gebouwen. Overal waar je komt klinkt muziek, van Son tot Jazz, van Reaggaton tot Salsa. Troubadour Roly brengt ons naar onze casa particular, want we overnachten natuurlijk bij Cubanen thuis! Voordat we gaan slapen maken we eerst kennis met de live klanken van de traditionele Son. De Son als basis van de muziekcultuur van Cuba en van alle Latijns-Amerikaanse muzieksoorten! Zonder Son geen Salsa!

Dag 2 - Havanna - Verblijf
We beginnen de dag met een rit in fraaie oldtimers, we cruisen door de stad langs het statige Capitolium, door de prachtige wijk Havana Vieja en brengen een bezoek aan Cementerio de Cristobal Colon; een indrukwekkende begraafplaats. Veel muzikanten liggen hier begraven zoals de pianist van de Buena Vista Social Club, Ruben Gonzales en grote held en zanger van dezelfde formatie Ibrahim Ferrer. Na dit bezoek stappen we op de pont om even uit te waaien en een bezoek te brengen aan Regla, aan de overkant van de baai.

‘ s Middags gaan we op bezoek bij de EGREM studio’s in het centrum van de stad waar sinds 1964 veel grote Cubaanse helden hun opnames hebben gemaakt. In de patio is een swingende rumba gaande. De avond staat in het teken van het moderne Cuba. We brengen een bezoek aan hotspot Fabrica de Arte Cubano: Muziek, kunst, feest; hier komt alles bij elkaar!

Dag 3 - Havanna - Verblijf
We beginnen de dag actief met een workshop door Iran el Menor. Hij leidt ons door de wereld van de tumbadores, claves, en maracas. Na de workshop gaan we naar de meest populaire dansschool van Cuba van Lizt Alfonso. Danza Cuba staat bekend om haar wervelende, sensuele shows. Een van hun creaties is de alom gelouterde choreografie van de videoclip ‘Bailando’. We mogen mee kijken met een rehearsel.

’ s Avonds wordt het feest want dan zijn we uitgenodigd bij bevriende muzikanten. We eten en drinken met ze en er wordt muziek gemaakt. Ervaar de Cubaanse warmte, swing en gezelligheid.

Dag 4 - Havanna - Matanzas
Op dag vier vertrekken we met onze eigen minibus naar Matanzas. De stad ligt aan de Baai van Matanzas waar in 1628 Piet Hein de Zilvervloot veroverde. Lien en Rey nemen ons mee in de boeiende muziekcultuur van Matanzas, een stad die bekend staat om haar authentieke en opzwepende Rumba. De swing in deze muziek is voor een groot deel terug te voeren op de Afrikaanse oorsprong van de bevolking. Het was in Matanzas waar de eerste vrije slaven zich vestigden en bleven.

“Los Muñequitos de Matanzas” is al sinds 1956 de meest gelauwerde formatie uit Matanzas en aan ons de eer hen een bezoek te brengen!

Dag 5 - Matanzas - Trinidad
Vandaag vertrekken we naar de parel van Cuba: Trinidad. Maar niet voordat we eerst de grotten van Bellamar hebben bezocht! Trinidad is een van de best bewaarde koloniale steden van de wereld. Vooral de fel gekleurde huizen en beklinkerde straten maken een onuitwisbare indruk. In Trinidad wacht Eduardo op ons. Hij heeft een aantal jaren in Nederland gewoond en miste zijn prachtige eiland zo dat hij is terug gekeerd om piano’s te repareren en muziek te maken.

We logeren in de prachtige koloniale huizen van een aantal muzikanten, Duo Cofradia. We repeteren een muziekstuk waarbij wij de clave mogen doen en s  avonds treden we op!

Dag 6 - Trinidad - Verblijf
Dag 6 is aangebroken en tijd om het leven en de muziek op het platteland te gaan verkennen! Na een tocht door de indrukwekkende omgeving van Trinidad langs een prachtige rivier waarin we een duik kunnen nemen en een tocht te paard kunnen doen, komen we aan bij de bewoners van het platteland. Met hen vieren we een Parranda a lo Cubano! Onder het genot van het biologische vlees van een varken aan het spit en de typische guarapo (vers suikerrietsap) brengen de guajiros (boeren) ‘Decimas’ ten gehore. Traditionele muziek waarbij het de kunst is de anderen de loef af te steken met poëtische improvisaties.

Dag 7 - Trinidad - Verblijf
Tijdens deze reis hebben we al veel dansende mensen gezien en is daarmee het verlangen aangewakkerd om dat misschien ook (beter?) te kunnen. Waar kun je beter leren dansen dan op het Cubaanse strand, met de wind in de haren in de schaduw van majestueuze palmbomen? Danseres Liset is een echte Triniteña en zorgt ervoor dat iedereen op het eind van de rit mee kan doen. We genieten van een heerlijke lunch in het vissersdorpje La Boca.

Dag 8 - Trinidad - Havanna
We vertrekken weer naar de hoofdstad. Maar niet voordat we een Santeria ceremonie hebben meegemaakt. Santería is een samensmelting van hoofdzakelijk room-katholicisme en de Yorùbáreligie, de traditionele verering van de orisha's (goden). Tijdens de ceremonies kunnen de deelnemers - door muziek en dans - in trance geraken. Men gelooft dat hun lichaam dan wordt overgenomen door een orisha.

’s Middags reizen we in zo’n vier uur naar Havana, waar we ‘s- avonds kunnen genieten van een zinderende Jazznacht in de salon van het beroemde Havana Riviera hotel.

Dag 9 - Havanna - Verblijf
In Restaurante Riomar gaan we lunchen, een fantastisch visrestaurant met een magnifiek uitzicht.
Als het eten wat is gezakt hebben we een muzikale ontmoeting met Roberto Fonseca & friends. Roberto Fonseca is een Cubaanse jazzpianist en een oude bekende van het North Sea Jazzfestival. Fonseca mengt de vele stijlen, dansen en ritmes van Cuba. Hij viel als tiener al op in Havana en werd naar wereldfaam gekatapulteerd door zijn werk bij Buena Vista Social Club.

’s Avonds nemen we op gepaste wijze afscheid van dit prachtige eiland. Hoe precies, dat blijft een verrassing!

Dag 10 - Havanna - Vertrek
Op de 10e dag pakken we het vliegtuig naar huis om op dag 11 aan te komen in Nederland. iHasta pronto mi linda Cuba!

Dag 11 - Aankomst - Amsterdam

• Reisdetails

n.n.b.
  • Routekaart

• Film

Meld je aan op de nieuwsbrief, bekijk onze videos en de reisplanner