Logo Musictrails.nl Muziekreizen

New Orleans Musictrip

Dit dag tot dag schema kan veranderen als de programmering van Jazzfest daar aanleiding toe geeft.

Dag 1 - Amsterdam - New Orleans
Op het eind van de middag komen we aan in The Big Easy en vinden ons onderkomen in onze B&B. Het is een heerlijke rustige plek, met zwembad, waar we eventjes uitpuffen van de reis. Toch genieten we nog die avond van live muziek in de nabij gelegen Frenchmen Street.

Dag 2 - New Orleans - Verblijf
In de ochtend doen we het rustig aan om wat te wennen aan het tijdverschil en de warmte. Dan wandelen we naar Congo Square. Je mag het de geboortegrond noemen van alle Amerikaanse muziek. Hier kwamen voor het eerst de Afrikaanse ritmes en de Europese blaasinstrumenten samen omdat slaven er mochten dansen. Dan naar de wijk Treme waar de muziek zich verder ontwikkelde, het is ook de eerste zwarte wijk in de Amerikaanse geschiedenis. In de middag zien we nog de voormalige
J&M studio waar de eerste rock ’n’ roll werd opgenomen door legendes als Fats Domino, Little Richard, Jerry Lee Lewis en Ray Charles.

Dag 3 - New Orleans - Verblijf
We bezoeken French Quarter fest. Het festivalterrein ligt niet al te ver van onze B&B vandaan.

Dag 4 - New Orleans - Verblijf
Bezoek aan French Quarter fest.

Dag 5 - New Orleans - Verblijf
Tijd voor een fietstochtje die ons ook even buiten het centrum brengt. Op het programma staan; WWOZ, het plaatselijke radiostation met een wereldvermaarde reputatie. Bob Dylan schreef hen ooit een handgeschreven brief om zijn waardering voor de programma’s uit te spreken. Ze draaien allerhande muziek uit New Orleans, gepresenteerd door absolute experts die dat ook nog op vrijwilligers basis doen. Verder zijn we deze dag in The Mint waar we een kleine, mooie tentoonstelling zien over de geschiedenis van de jazz. Muziekstad New Orleans heeft geen eigen uitgebreid museum waar de rijke muziekgeschiedenis van de stad is terug te vinden. Wellicht dat het in de toekomst gaat worden ondergebracht in de oude panden van The Eagle Saloon of The Odd Fellows Ballroom. Die laatste zou de plek zijn waar rond 1900 de eerste jazz optredens zijn gegeven. In de naast gelegen Eagle Saloon won een piepjonge Louis Armstrong een talentenjacht. In de middag brengen we een bezoek aan het Mardi Grass Indianmuseum. The Indians zijn met hun fraai gemaakte kostuums een bijzonder onderdeel van het jaarlijkse Mardi Gras, noem het geen carnaval. Als laatste rijden we langs het voormalige huis van Fats Domino.

Dag 6 - New Orleans - Lafayette
We verlaten ons onderkomen in New Orleans en rijden in de ochtend met een busje de stad uit naar Lafayette, het centrum van de cajuncultuur. Onderweg zien we prachtige moerassen, de swamps en bayous van Louisiana, bezongen in heel wat liedjes. In de ochtend bezoeken we een prachtige oude plantagewoning maar leren ook wat het voor slaven betekende hier te werken. In de middag is er een rondvaart  over Lake Martin en zien we krokodillen, allerhande watervogels en de indrukwekkende Bald Cyprus Trees. Het lijkt wel of we op een andere planeet zijn. In de avond bezoeken we restaurant Randol’s waar de cajuncultuur wordt hooggehouden met typisch eten en muziek met dansen. 's Avonds rond 11 uur zijn we terug in de B&B.

Dag 7 - Lafayette - New Orleans
Vrije dag. Er is nog genoeg te doen in de stad; een rondvaart met een radarstoomboot over The Mississippi, een ritje met de tram door de historische buitenwijk met koloniale huizen, een bezoek aan begraafplaats Louis cemetery nr 1 of anders wel wat souvenirs kopen op de French market of in The French Quarter.

Dag 8 - New Orleans - Vertrek
We pakken onze spullen en gaan in de middag naar het vliegveld voor onze terugreis.

Dag 9 - Aankomst - Amsterdam
In de ochtend komen we aan op Schiphol.

• Reisdetails

Prijs:
    n.n.b.
  • Routekaart

Meld je aan op de nieuwsbrief, bekijk onze videos en de reisplanner